Дидактичні ігри



Історична вікторина на тему: «Українські землі у першій половині XVII ст». 
Історія України. 8 клас.
 ІСТОРИЧНА ВІКТОРИНА
Універсальний характер мають історичні вікторини. Вони не лише допомагають перевірити базовий рівень навчальних досягнень учнів, а й стимулюють розвиток мислення, розвивають кмітливість, розширюють кругозір, вносять дух змагальності. Історичні вікторини потребують від учнів знань понять, термінів, дат, імен історичних осіб, назв історико-географічних об'єктів. Якщо гра проводиться як змагання команд, то вона сприяє згуртуванню колективу, формуванню комунікативних та логічних умінь учнів. Для вікторин варто добирати цікаві та проблемні запитання.
Змагальність учнів під час вікторини є обов'язковою умовою цієї гри. Забезпечити змагальність можна кількома способами. Так, наприклад, із числа учнів, які виявляють особливий інтерес до історії, може бути сформовано журі. Учитель повідомляє, що кожен учень письмово відповідає на запитання вікторини. Потім зачитуються запитання, відводиться однаковий для всіх учнів час для відповідей (від 2 до 4 хв), оголошується максимальна кількість балів для кожного запитання залежно від його складності. Після закінчення вікторини учні здають роботи членам журі, які з допомогою вчителя підраховують і виставляють бали, визначають переможців (переможця). Правильні відповіді на запитання вікторини можуть бути своєрідним паролем, що дає дозвіл потрапити до другого туру гри. Утому випадку, якщо учні не зможуть дати правильну відповідь і одержати відповідний дозвіл, учитель може порекомендувати звернутися в «Бюро історичних довідок», в якому може бути запропоновано переформульоване запитання, з деталями, що уточнюють місце й час даної події. Якщо й у цьому випадку учень не може дати правильну відповідь, «фахівці Бюро» роз'яснюють відповідь самі, роблячи після цього спеціальну позначку в «дозволі» учня до другого туру

Історична вікторина на тему: «Українські землі у першій половині XVII ст.  Історія України. 8 клас».
І раунд. ДАТИ Й ПОДІЇ
Учням кожної з команд по черзі пропонуємо дати відповіді на такі запитання.
Яка з двох подій сталася раніше?
Заснування Хортицької Січі чи встановлення зверхності Османської імперії над Кримським ханством.
Хотинська війна чи утворення реєстрового козацтва.
Виступ запорожців на чолі з Іваном Сулимою, зруйнування Кодацької фортеці чи повстання під проводом К. Косинського і С. Наливайка.
Яка з двох подій сталася у першій половині XVII ст. ?
Взяття запорозькими козаками на чолі з Петром Сагайдачним турецької фортеці Кафи та видання в Острозі Іваном Федоровим Острозької біблії.
Видання Іваном Федоровим у Львові «Апостола» та «Букваря» й козацьке повстання під проводом Тараса Федоровича (Трясила).
Козацьке повстання під проводом Павла Павлюка, Якова Острянина, Дмитра Гуні й зруйнування татарами Томаківської Січі та спорудження Базавлуцької.
ІІ  раунд. ЛЮДИ Й ДОЛІ
Членам команд почергово пропонуємо визначити за стислою характеристикою імена історичних діячів. Завдання ускладнить встановлення відповідності між іменем діяча та його портретним зображенням.
(Заздалегідь готуємо портрети В.-К. Острозького, Дмитра Вишневецького, П. Конашевича-Сагайдачного, Петра Могили)
Український князь, один з найбільших землевласників Речі Посполитої, претендент на польсько-литовський престол і «некоронований король Русі-України», як тоді казали.
Український князь-гетьман, який спорудив на Дніпрі замок-фортецю, що її вважають першою відомою Січчю.
Гетьман запорозьких козаків. Учасник походів проти
Криму, Туреччини, за що одержав золоту медаль папи римського. Зруйнував тільки-но побудовану фортецю Кодак.
Учасник повстання І. Сулими, якому поталанило тоді уникнути страти. Згодом обраний гетьманом. Року 1637 очолив нове козацьке повстання.
  Учасник повстання Павлюка. Під Кумейками вдалим маневром врятував козацький загін від розгрому. Влітку 1638 р. був обраний гетьманом. Керував спорудженням неприступного табору, який убезпечив повсталих козаків від цілковитої поразки.
  Український гетьман, який перетворив козацьке військо на регулярну, добре навчену та озброєну силу. Завдяки його керівництву одержано перемогу над турецько-татарським військом під Хотином.
  Козацький гетьман, провідник повстання 1638 р. Під Жовнином, втративши надію на успіх, відступив із частиною козаків на Слобідську Україну, де оселився біля Чугуєва.
  Гетьман нереєстрових козаків. Року 1629 водив запорожців у Крим. У березні 1630 р. очолив антипольське повстання. У боях під Корсунем і Переяславом його загони розбили польське військо, змусивши поляків у червні підписати угоду.
Церковний діяч. У 1620 р. висвячений на київського митрополита. Підтримував дружні стосунки із Сагайдачним, через якого мав вплив на козаків.
Церковний діяч. з 1632 р. митрополит київський. Засновник у Печерській лаврі школи, яку об'єднав із братською школою на Подолі, внаслідок чого виникла Київська академія.
ІІІ раунд. ПОДОРОЖ ІСТОРИЧНОЮ КАРТОЮ
 Командам пропонуємо завдання з історичною картою: виписати по 5 історико-географічних об'єктів, пов'язаних з героїчними походами козаків у перші два десятиліття XVII ст., національно-визвольними повстаннями 20—30 років XVII ст., пам'ятками культури.
Вікторина по темах: «Греція в V - IV ст. до  н. е.», «Еллінізм».6 клас.
І тур (відповідь на питання 1 бал)
І група.
І. Дайте відповідь на запитання:
1.  Скільки подвигів здійснив Геракл?
2.  Хто у греків був богом потойбічного світу?
3.  Хто викрав огонь з олімпу та приніс його людям?
4.  Дайте визначення поняття «остракізм»?
5.  Хто очолив боротьбу проти македонян за грецьку свободу?
6.  Назвіть трьох відомих грецьких скульпторів.
7.  Хто був учителем Александра Македонського?
8.  Назвіть найбільше місто елліністичних держав.
9.  В якому році відбулася Фермопільська битва?
10.       В якому році відбулася битва біля Херонеї?
11.       Які три могутні держави утворилися після смерті Олександра Македонського?
12.       Що таке пергамент?
13.       Яка грецька колонія розташовувалася поблизу сучасного міста Севастополя?
14. Коли відбувалася Пелопоннеська війна?
15. Хто був засновником наукової медицини?
II. група.
І. Дайте відповідь на запитання?
1.  Хто, відповідно з міфами, викрав золоте руно?
2.  Хто у греків був богинею війни та мудрості?
3.  Яке море отримало назву на честь царя Афін?
4.  Дайте визначення поняття «криптії»?
5.  Хто першим висловив гадку про те, що весь світ складається з атомів?
6.  Назвіть відомих грецьких трагіків?
7.  Хто був учителем Аристотеля?
8.  Який поліс знаходився в області Лаконіка?
9.  В якому році відбулася Марафонська битва?
10.В якому році відбулася битва при Гавгамелах?
11.Які чудеса світу з'явилися в елліністичну епоху?
12.Що таке македонська фаланга?
13.Яка грецька колонія розташовувалася поблизу сучасного міста Керч?
14.Протягом якого часу тривав похід македонян на Схід?
15.Хто відкрив Академію?

III група.
І. Дайте відповідь на запитання?
1.  Хто, відповідно з міфами, задушив Немейського лева?
2.Хто був богом світла та покровителем мистецтва?
3.  Хто вбив горгону Медузу?
4.  Дайте визначення поняття «Філіппіка»?
5.  Хто є батьком історії?
6.  Назвіть типи грецьких колон?
7.  Що таке кіріатіда?
8.  Назвіть столицю імперії Александра Македонського?
9.  В якому році відбулася битва біля міста Платея?
10. В якому році розпочалися Олімпійські ігри?
11. В якому місті Стародавнього світу знаходилася найбільша бібліотека?
12. Що таке сариса?
13. Яка грецька колонія заснована в Пн. Причорномор'ї в перекладі означає «щаслива»?
14. Протягом якого часу тривали греко-перські війни?
15. Хто був найвідомішим математиком епохи еллінізму?
II тур (відповідь на питання 3 бали)
1.  Чому, збираючи врожай, маслинові дерева намагалися не трясти? (Оливки, що впали, дають менше олії).
2.  Чому грецький селянин журився за загубленими маслиновими деревами більше, ніж за витоптаним полем ячменю? (Ячмінь наступного року дасть новий врожай, а маслинове дерево починає родити тільки на 16 - 18 рік).
3.  Чому жителі грецької столиці назвали її ім'ям богині Афіни? (На подяку за те, що, згідно з легендою, Афіна подарувала грекам оливки).
4.  Що було зображено на лицьовому боці грецьких срібних монет? (Голова богині Афіни).
5.  Що давні греки називали олімпіадами? (Чотирирічні проміжки між олімпійськими іграми).
6.  Чому афіняни не заснували своє місто на березі моря? (Боялися нападів морських піратів).
7.  З якого приводу греки говорили: «Разом з тілами загиблих воїнів було поховано свободу Еллади»? ( Поразка у битві при Херонеї).
8.  Про кого йшлося у виступі Демосфена: «Якщо він хоче, то давайте визнаємо його сином Зевса, а заодно і Посейдона»? ( Філіппа II).
9.  Наведіть приклади мужності та рішучості Александра Македонського, а також приклади його жорстокості. («Гордіїв вузол» битва при Гавгамелах та. ін., розправа над жителями повсталих Фів).
10.       Визначте загальне культурне значення культури еллінізму.
ІІІ тур (максимальна кількість балів 5)
Складіть історичний портрет:
I група - Філіппа II;
група - Александр Македонський;
III        група - оратор Демосфен.
Підсумки історичної вікторини



«НАЙКМІТЛИВІШИЙ»
Урок-гра на тему: «КРИЛАТІ ВИСЛОВИ»
( 6 клас)


«НАЙКМІТЛИВІШИЙ»
Дана гра розрахована на виявлення в учнів ерудиції швидкості дій та узагальнення вивченого матеріалу. Тому її доцільно проводити на уроках узагальнення та систематизації знань учнів. Вона сприяє засвоєнню позапрограмового матеріалу та вимагає від учнів попередньої підготовки з додатковою літературою.
У грі беруть участь 2 команди
Урок-гра на тему: «КРИЛАТІ ВИСЛОВИ»
 І ТУР «Показуха»
Завдання
  без слів за допомогою пантоміми зобразити зміст крилатих висловів, які мають розгадати суперники.
Оцінювання завдання:
показ за допомогою пантоміми — 2 бали;
розгадування пантоміми суперника — 2 бали;
максимум за тур — 12 балів.
І команда показує вислови: 1) нитка Аріадни; 2) між Сциллою і Харибдою; 3) сізіфів труд.
ІІ команда:
 1) ахіллесова п'ята; 2) дамоклів меч; 3) лабіринт Мінотавра.
II ТУР
Завдання пояснити походження висловів. І команда
1.   Танталові муки
Фрігійський цар Тантал прогнівив богів, за що вони жорстко покарали його: в царстві мертвих він стоїть по коліно у воді, а над ним нависають стиглі соковиті плоди. Але як Тантал не старається, ні плодів, ні води він дістати не може.
2.   Ткання Пенелопа
Дружина Одіссея 20 років чекала чоловіка, відбиваючись від шанувальників, що пропонували їй руку і серце, відмовкою, що вийде за них заміж, як тільки витче покривало. Але щоб продовжити роботу і відстрочити час виконання обіцянки, вона щоночі розпускала виткане вдень.
3.  Із щитом або на щиті
Проводжаючи на битву синів, матері Спарти бажали їм повернутися зі щитом або на щиті. Це означало або перемогу переможець повертався із щитом, або геройську смерть героя виносили з поля бою на щиті.
4.  Яблуко розбрату
Золоте яблуко з написом «Найпрекраснішій» богиня розбрату, образившись, що її не запросили на бенкет, кинула, аби посварити богинь Геру, Афіну й Афродіту. І їй це вдалося.
II команда
Гордіїв вузол
Захопивши Фрігію, Олександр Македонський побачив у храмі Зевса візок, на якому був хитромудро зав'язаний вузол із безліччю кінців. Легенда говорила: хто його розплутає, здобуде владу над усією Азією. Македонський вирішив не мати клопоту з вузлом і розрубав його мечем.
2.  Висікти море
Цар персів Ксеркс наказав побудувати міст через протоку Геллеспонт для переправи своїх військ, але буря зруйнувала його. Розлючений Ксеркс наказав покарати море — висікти його ланцюгами.
3.  Троянський кінь
Греки, що не зуміли взяти Трою облогою, спорудили вели­чезного дерев'яного коня, усередині якого сховали збройний загін, а самі сіли на кораблі й нібито попливли геть від міста. Троянці ввезли коня до міста, а вночі з нього вискочили воїни і відкрили ворота Трої грецьким воїнам, що потай повернулися. Так місто було захоплене й зруйноване.
4.  Авгієві стайні
Геракл, що найняв на службу до царя Еліди Авгія, який во­лодів величезними табунами і брудними, давно не чищеними стайнями, пообіцяв за одну добу очистити їх. Він спрямував у ворота стайні русло ріки Алфей, і бурхливий потік змив увесь бруд.
Оцінювання: по 4 бали за правильну відповідь; максимум — 16 балів.
III ТУР
Завдання назвати сучасне значення висловів. І команда
/. Солодкоголоса сирена заманювання в пастку щедрими, але облудними обіцянками.
2.Бочка Данаїд безцільна нескінченна робота.
3.Прокрустове ложе мірка, під яку підганяють насильно.
4. Канути в Лету — піти у непам'ять, назавжди зникнути. II команда
/. Лаконічна мова — коротке, чітке виразне мовлення.
2.Досягти апогею — досягти розквіту, вершини.
3.Сізіфів труд — безрезультатна праця.
4.Танталові муки — недоступність, неможливість виконання бажань.
Оцінювання: по 3 бали за правильну відповідь; максимум— 12 балів.
IV ТУР «Хто більше?»
 Завдання— за 3 хвилини згадати і записати якомога більше крилатих висловів.
Оцінювання: кожен вислів — 1 бал; максимум — 20 балів.
Можливі відповіді
1.Нитка Аріадни.
2.Солодкоголоса сирена.
3.Ткання Пенелопи.
4.Між Сциллою і Харибдою.
5.Висікти море.
6.Канути в Лету.
7.Бочка Данаїд.
8.Досягти апогею.
9.Скринька Пандори.
10.Дамоклів меч.
11.Розрубати Гордіїв вузол.
12.Зі щитом або на щиті.
13.Лаконічна мова.
14.Авгієві стайні.
15.Сізіфів труд.
16.Лабіринт Мінотавра.
17.Ахіллесова п'ята.
18.Танталові муки.
19.Яблуко розбрату.
20.Прокрустове ложе.
21.Полікратів перстень та ін.
Підсумки уроку-гри


 

1 коментар: